4 store udfordringer i mejeriindustrien.

Af Mathias Pedersen – Head of Branding

De fleste af os er bekendt med ordsproget: “det nytter ikke noget at græde over spildt mælk”.

Budskabet ligger som bekendt i, at det ikke nytter noget at dvæle ved vores skuffelser, men at vi i stedet bliver nødt til at udvise handlekraft ved at overvinde vores udfordringer for at opnå succes.

Mælk er ulig andre råvarer

Ovenstående udsagn gør sig også gældende inden for nutidens mejerivirksomheder, hvor der på mange internationale markeder kæmpes med næb og klør for at holde virksomhederne profitable.

Disse tendenser skyldes til dels eksterne faktorer, herunder ugunstige regeringspolitikker og øget international konkurrence, men disse udfordringer forstærkes blot af den iboende kompleksitet, der hersker inden for mejeriproduktionen.

Mælk er ulig andre råvarer på en række forskellige måder, og produktets særprægede egenskaber kræver omhyggelig håndtering og optimal brug for at opnå de bedste resultater. For de mere specialiserede processer, som dette produkt kræver, vil manuelle fremgange og papirbaseret registrering ikke være tilstrækkeligt.

Hvis du er mejerivirksomhed, har du formentlig brug for en skræddersyet ERP-brancheløsning, der med sine specialbyggede applikationer og funktionalitet ville kunne tage hånd om mange af de velkendte udfordringer inden for branchen.

Lad os på en mere detaljeret måde dykke ned i fire af de største udfordringer inden for mejeriproduktion og -forarbejdning.

Udfordring 1: Etablering af tovejs-sporbarhed

Som du sikkert ved, indhenter mejerivirksomheder, der arbejder med enten forarbejdning eller produktion, altid deres mælk fra forskellige gårde, og selvom det umiddelbart giver en større sikkerhed for, at din virksomhed vil være i stand til at få de rette mængder til den rigtige pris, så komplicerer det hele sporbarhedsprocessen ganske betragteligt.

Igen betyder det, at de vidtstrakte forsyningskæder (supply chains) inden for nutidens mejeriindustri gør det vanskeligere at sikre fødevaresikkerheden, da det kan være en svær proces at identificere de berørte produkter og spore problematiske partier tilbage til den rigtige gård altså oprindelsesstedet.

 

Løsning: Lot- og Sublot Management-funktioner

Et ERP-system, der er designet specifikt til mejeriindustrien, kan tilbyde dig og din virksomhed funktioner inden for lot- og sublotstyring, som er en hjælp til at bevare et overblik over hele din forsyningskæde det gælder både råmaterialerne og dine færdigvarer, som har bevæget sig igennem hele kæden. I en branchespecifik løsning går sporbarhedsdata nemlig ikke tabt, når partierne opdeles.

Et avanceret fødevarespecifikt ERP-system, som vi tilbyder i Notora, giver dig mulighed for at dykke ned i de individuelle vareniveauer for at inspicere detaljer og hurtigt spore partier tilbage til deres oprindelsessted, ligesom I bliver i stand til at lave nødvendige tilbagekaldelser alt sammen en automatiseret og strømlinet proces inkorporeret i systemet.

Udfordring 2: Sporing af råmælkens komponenter

Ligesom mange andre produkter, så varierer rå mælks komponenter også – faste stoffer, smørfedt, protein og ikke-fedt og nedbrydningen af disse komponenter i hvert parti bestemmer både mælkens værdi og dens bedste anvendelse. Det gør sig gældende, hvad enten der er tale om flydende mælk eller mælk, der er en inkorporeret del af et andet mejeriprodukt.

Et forsøg på at analysere og håndtere et hvert parti manuelt – efterhånden som partiet modtages, hvorefter man beregner den samlede vægt og værdi af hver komponent, ligesom man beregner partiets kombinerede vægte og værdier kan være et mareridt i forhold til registrering og rapportering, hvor fysiske Excel-ark og standardiseret ERP-software ofte ikke er en bæredygtig og langtidsholdbar løsning.

 

Løsning: Funktioner til komponentstyring

De specialudviklede værktøjer til komponentstyring er inkorporeret i den mejerispecifikke ERP-løsning, som vi i Notora tilbyder. Den kan integreres med elektronisk udstyr til komponentanalyse for automatisk at registrere opdelingen af modtagne partier, for senere at synkronisere disse data med det centrale system.

Yderligere tilbyder løsningen håndtering af alle værdi- og vægtberegninger. Det giver dine medarbejdere de oplysninger, de har brug for, hvilket hjælper dem med at træffe bedre og hurtigere beslutninger på et nøjagtigt og opdaterede grundlag.

Udfordring 3: Håndtering af flere slutprodukter

En anden komplikation ved at håndtere mejeriprodukter er deres korte levetid. Hvert parti rå mælk har sin egen begrænsede levealder, og de fleste fødevarer, hvor rå mælk er den primære ingrediens, har også en kortere holdbarhed. Det betyder i naturens sag, at mange af produkterne ikke kan indtages og derfor skal smides ud.

Hvis du og din virksomhed forsøger at spore udløbsdatoerne for de utallige modtagne partier af rå mælk ved hjælp af logbøger eller Excel-ark, er sandsynligheden for stor fejlmargin væsentligt større på grund af manuel dataindtastning det gælder specielt forvekslinger af udløbsdatoer.

 

 

Løsning: Funktioner til udløbsdatostyring

Software bygget til brug i mejerisektoren er udstyret til at håndtere opgaven med at administrere udløbsdatoer for din virksomheds råvarer og færdige produkter. Oplysningerne kan logges i systemet ved modtagelsen via en simpel stregekodescanning, som videresendes og gøres tilgængeligt for alle via det centrale system.

Derfra kan din virksomheds nøglebrugere spore tidsrammer og træffe kloge beslutninger om tildelingen af partier. De bedste branchespecifikke ERP-systemer, der er målrettet mejeriindustrien, kan også aktivere meddelelser, når udløbsdatoerne nærmer sig, så din virksomheds personale kan gøre brug af varer, før de overgår udløbsdatoen og derved skal skrottes.

Udfordring 4: Minimering af spild fra ødelagte produkter og partier

En anden komplikation ved at håndtere mejeriprodukter er deres korte levetid. Hvert parti rå mælk har sin egen begrænsede levealder, og de fleste fødevarer, hvor rå mælk er den primære ingrediens, har også en kortere holdbarhed. Det betyder i naturens sag, at mange af produkterne ikke kan indtages og derfor skal smides ud.

Hvis du og din virksomhed forsøger at spore udløbsdatoerne for de utallige modtagne partier af rå mælk ved hjælp af logbøger eller Excel-ark, er sandsynligheden for stor fejlmargin væsentligt større på grund af manuel dataindtastning det gælder specielt forvekslinger af udløbsdatoer.

 

Løsning: Funktioner til udløbsdatostyring

Software bygget til brug i mejerisektoren er udstyret til at håndtere opgaven med at administrere udløbsdatoer for din virksomheds råvarer og færdige produkter. Oplysningerne kan logges i systemet ved modtagelsen via en simpel stregekodescanning, som videresendes og gøres tilgængeligt for alle via det centrale system.

Derfra kan din virksomheds nøglebrugere spore tidsrammer og træffe kloge beslutninger om tildelingen af partier. De bedste branchespecifikke ERP-systemer, der er målrettet mejeriindustrien, kan også aktivere meddelelser, når udløbsdatoerne nærmer sig, så din virksomheds personale kan gøre brug af varer, før de overgår udløbsdatoen og derved skal skrottes.

I Notora forstår vi dine udfordringer

Pointen der blev nævnt i starten, kan godt tåle en gentagelse:

Mejerisektoren er enestående og unik inden for den bredere fødevare- og drikkevareindustri på grund af egenskaberne for rå mælk og de produkter, der fremstilles med den. Men den sandhed behøver ikke at blive en hindring, der hæmmer din virksomheds vækst.

Alt I har brug for er de rigtige løsninger, der kan lette de højt specialiserede processer, som din mejerivirksomhed nok allerede kender alt til.

I Notora er vi eksperter i det fødevarespecifikke ERP-system, som er udviklet af vores internationale samarbejdspartner fra Aptean.

Systemet er sat i verden for at imødekomme din mejerivirksomheds udfordringer og omfatter unik industrispecifik teknologi bygget på Microsoft Dynamics 365 Business Central-platformen. Det giver systemet en brugervenlig fornemmelse, intuitiv grænseflade og lav indlæringskurve, der alt sammen hjælper med hurtig adoption og udnyttelse af platformen.

Vi tilbyder fleksible cloudimplementeringer, som kan give din virksomhed den øgede skalerbarhed, forbedrede cybersikkerhed, forbedret databeskyttelse og bredere tilgængelighed, som man i et konkurrenceprægede marked har brug for.

Disse opsætninger kræver også minimale hardwarekrav, hvilket sparer dig for en lang række øvrige udgifter.

Hvis du er klar til at opleve forskellen med vores fødevarespecifikke ERP-løsninger til mejerivirksomheder, så kontakt os i dag!

Vil du vide mere?

DANIEL JOHN HØGEDAHL

DANIEL JOHN HØGEDAHL

DJH@C2IT.DK +45 44 12 91 48