Case
Kyst aps.
Hos den nordjyske fiskeforhandler blev der registreret meget unødigt ressourcespild på blandt andet manuelt tastearbejde, som fjernede fokus og tid fra virksomhedens kerneværdier: serviceniveau, kvalitet og bredt sortiment. Et problem, som én af ejerne, Thomas Sekkelund, ønskede at komme til livs for atter at kunne fokusere på de dyder, som KYST var sat i verden på.
KYST ApS: Optimeringen af varesporbarhed giver plads til fokus på kerneværdier
Blåmuslinger, brosme, fjordrejer, fjæsing, havkat, havtaske, havørred, hellefisk, helleflynder, og hvad Skagerrak nu ellers indeholder af kulinariske havperler. Hos KYST ApS, der huserer i fiskerbyen Hanstholm, er det eksistentielle grundlag funderet i kærlighed til havet, og ambitionen ligger i at være mere end bare en fiskehandel. At være en forbindelsesskaber mellem det kystnære og bæredygtige fiskeri og køkkener rundt i Danmark er en vision, der ligger en af ejerne, Thomas Sekkelund, ganske nær:
“Vi ønsker at sprede den gode fisk fra vestkysten ud i hele Danmark ” KYST er dansk fisk af højeste kvalitet, leveret med grundig vejledning og tæt kontakt,” fortæller han.
Hos KYST sælger de alt i frisk og frossen fisk til restauranter, kantiner, skoler og detail, hvor et fokus på ekstremt højt serviceniveau er i højsædet. En kundes særegne specielle ønske eller behov afvises aldrig, og selve forarbejdningen af de indgående ordrer på samtlige fisk fra sortimentet udføres på den lokale fabrik i Hanstholm. Fisken leveres med egne kølebiler på samme dag, som fisken er købt på auktion.
Men hos den nordjyske fiskeforhandler blev der registreret meget unødigt ressourcespild på blandt andet manuelt tastearbejde, som fjernede fokus og tid fra virksomhedens kerneværdier: serviceniveau, kvalitet og bredt sortiment. Et problem, som Thomas Sekkelund ønskede at komme til livs for atter at kunne fokusere på de dyder, som KYST var sat i verden på.
Problemer med styringen af den generelle varesporbarhed
KYST driver virksomheden med ambitionen om en velsmurt og simpel virksomhed, der ikke forvirrer hverken kunder eller ansatte. Værdier som ærlighed og gennemsigtighed gennemsyrer arbejdsmoralen i alle led af virksomheden. Men netop interne problematikker med en klar gennemsigtighed på varesporbarheden har været en hæmsko for vækstdrømmene:
“Vi havde store problemer med at styre vores generelle varesporbarhed, og det krævede enormt meget manuelt arbejde inden Notora kom ind over,” forklarer Thomas Sekkelund videre, der altså med implementeringen af Notoras specifikke og tilegnede “FastFood 365”-løsning har fået sat kursen for virksomhedens interne arbejdsgange mod et mere overskueligt og overbliksdannende styresystem.
Ud over varesporbarhedsproblemer, oplevede KYST også udfordringer med håndteringen af attributter, bilagshåndtering, varestyring, labelhåndtering og betalinger. Udfordringerne blev præsenteret for Notoras ekspertteam, og fra første kontakt havde Thomas Sekkelund følelsen af at være i serviceminded og imødekommende hænder en ERP-løsningsudbyder med fokus på lige netop KYST’s specifikke nøgleudfordringer:
“Vi har fået en meget omhyggelig hjælp og betjening ud fra alle vores oplevede udfordringer (varesporhed, attributter, bilagshåndtering, varestyring, labelhåndtering og betalinger). Det er et stort system, og vi lærer stadig de nemmeste veje gennem Business Central hver dag. Det er helt klart varesporing, lagerstyring og labelhåndtering, der har lettet vores arbejdsdag mest ved anskaffelse af denne løsning fra Notora,” uddyber han.
Selvom det nye styresystem kræver tid at opnå fortrolighed med, så er ejerne og de ansatte optimistiske hjælpen har nemlig ikke været længere end et enkelt telefonopkald væk.
Microsoft Dynamics 365 Business Central
Microsoft Dynamics 365 Business Central er et komplet ERP-system, der holder styr på alle aspekter i din virksomhed. Du har også mulighed for at kombinere løsningen med andre af Microsofts øvrige produkter, herunder CRM, Business Intelligence og Microsoft Power Platform.
Løbende service og professionalisme letter arbejdsgangene
Thomas Sekkelund vil ikke male et lyserødt glansbillede over implementeringen af et nyt styresystem, der griber omfattende om sig. Det tager tid at gøre de ansatte fortrolige med systemet, men gennem Notoras tilsendte SOP’er (Standard Operating Procedure), har det været nemt at slå en arbejdsgang op, for derefter at løse den via den foreliggende dokumentation. SOP’er er et sæt trinvise instruktioner, der er udarbejdet af en organisation for at hjælpe arbejdstagere med at udføre rutinemæssige arbejdsopgaver. Formålet er at sikre effektivitet, kvalitetsudgang og ensartethed, samtidig med at fejlkommunikationen mindskes og at branchens regler overholdes.
Ifølge Thomas Sekkelund ligger nøglen til et godt samarbejde i det professionelle og serviceminded håndværk, som han er blevet mødt af gennem sine løbende henvendelser:
“Inden man går ind i sådan et projekt, så er man ikke helt klar over, hvor lang tid det egentlig tager, før man er køreklar og tryg ved systemet. Men især Anders Faurholt (fødevarekonsulent hos Notora) har været enorm professionel og ekstrem dygtig til at hjælpe os gennem de mange processer, som en konvertering kræver. Når Anders har kaldt andre eksperter fra Notora ind til at hjælpe med konvertering og oplæring, har indtrykket været mindst lige så positivt,” fortæller en imponeret fiskevirksomhedsejer, der altså fremadrettet kan bruge sit krudt og energi på mere værdiskabende elementer for KYST.
Fødevarefokus og overkommelige priser vigtige segmenteringskriterier i udvælgelsesprocessen
Der blev ikke trukket i rouletten, da valget om ny ERP-løsningsudbyder skulle foretages. En ERP-forhandler med fokus på lige netop fødevarespecifikke løsninger lå højt på prioriteringslisten, da ERP-markedet skulle sonderes. Og valget forekom egentlig aldrig Thomas Sekkelund svært dette af flere årsager:
“Det er klart, at Notoras “FastFood 365″-løsning var en ‘let’ tilgang til en konvertering, og jeg synes også prisen var overkommelig og fair. Notora kunne hurtigt afsøge vores behov, for derefter at lave et klart tilbud, hvor den endelige pris ikke afveg fra det oprindelige tilbud. Markedet for ERP-løsninger er mangfoldigt, men mange andre udbydere med meget høje startpriser og disse bare for at åbne et ‘endeligt’ tilbud”.
Han uddyber videre, at det ikke var den tilgang, som han blev mødt af, da han tog den første kontakt til Notora. Tvært imod, så oplevede han en ERP-udbyder, hvor fokusset lå i at afsøge KYST’s helt konkrete nøgleudfordringer meget grundigt:
“Notora kunne fortælle, at de med deres “FastFood 365″-løsning kunne bekæmpe 90 % af vores samlede udfordringer, og allerede her var vi derved ret langt i processen fra start. Derudover må jeg også bare gentage mig selv: prisen var meget konkurrencedygtig sammenlignet med andre markedspriser, og derved er den høje grad af service og professionalisme også endnu mere anerkendelsesværdig,” afslutter han med.
"Vi havde store problemer med at styre vores generelle varesporbarhed, og det krævede enormt meget manuelt arbejde inden Notora kom ind over."
Thomas Sekkelund
Medejer, Kyst ApS