fbpx

10 ofte stillede spørgsmål

1. Hvad slipper vi ikke for når vi outsourcer?

Selvom I slipper for rigtig mange bekymringer, når I outsourcer, vil der være områder, hvor der aktivt skal træffes en beslutning af jer. Eksempelvis skal I selv løbende vurdere jeres forretningsmæssige krav til IT-driften og afstemme om behovene stadig er understøttet af de services, aftalen omfatter og de servicemål, der er aftalt.

Bortskaffelse af gammelt udstyr, sletning af data på eget udstyr og destruktion er typisk ikke en del af en driftsaftale. Det betyder, at I enten skal lave en aftale med os om at håndtere det, eller også ligger opgaven stadig hos jer selv.

Måske har I nogle tredjepartsleverandører, for eksempel leverandører af økonomisystemer, planlægningssystemer, produktionsstyringssystemer etc., som det er nødvendigt, I håndterer ved siden af driftsaftalen. Laver disse tredjepartsleverandører ændringer, vil udgifterne til disse tredjepartsleverandører være noget I selv skal forvente at afholde.

I kan ikke outsource ansvaret for jeres IT-politikker, herunder sikkerhedspolitikker. I kan ikke outsource ansvaret for, at jeres organisation og IT-partner efterlever politikkerne. Det er for eksempel jeres ansvar at have styr på, hvem i jeres organisation der må bestille brugeroprettelser, brugernedlæggelser og ændring i rettigheder til at tilgå data.

2. Kan vi også købe hardware og software hos jer?

Ja. Det kan være alt fra computere, skærme, mus/tastatur, printere osv. til nyt wi-fi udstyr eller lokale servere, som er fysisk placeret i jeres virksomhed. Vi ønsker at vores kunder opfatter os som deres egen IT-afdeling, og det omfatter også rådgivning, salg og opsætning af nyt hardware og software.

3. Kommer I også onsite hos os?

Ja, det gør vi gerne. Vi er ofte hos jer i etableringsprocessen, og når jeres medarbejdere skal have nyt hardware kommer vi også gerne ud og stiller det op og sørger for det hele kører som det skal. Hvis en supportsag kræver det, så kommer vi også gerne forbi fysisk og løser problemet hos jer.

4. Er I certificeret med revisorerklæring – og skal vi også selv have en?

Ja, vi er certificeret med revisorerklæring. Både på driften, backuppen og datacentrene. Ofte kan I bruge vores revisorerklæring overfor jeres egen revisor, hvilket i de fleste tilfælde er tilstrækkeligt.

5. Har I åbent 24/7?

Ja. Vores brugersupport er åben 7-17 på hverdage og på alle andre tidspunkter kan I komme i kontakt med vores driftsvagt. I kan dermed komme i kontakt med os 24/7 365 dage om året.

6. Skal vi flytte til jeres datacenter, for at I kan være vores IT-afdeling?

Nej, det er ikke nødvendigt. At placere jeres virksomheds IT i et datacenter er ikke altid den rigtige løsning. Hvis I har egne servere lokalt i jeres eget serverrum og ønsker det fortsat skal være sådan, kan vi også fint varetage IT-drift og support af det.

7. Hvordan styrer vi udgifterne til IT når vi outsourcer?

Vi tilbyder IT-drift til en fast pris. Den pris vi oplyser er dermed den, I kan regne med. Det eneste der kan variere, er de kapaciteter, I bruger (dataplads, backup og licenser mv.), som ændres ved eksempelvis nye medarbejdere. Her faktureres I kun for det faktiske forbrug. Derudover aftaler vi ofte en intern godkender, som kan acceptere eventuelle nye projekter og nyt hardware der skal indkøbes eller tilkøb af ydelser uden for aftalen. Så undgår I overraskelser og godkender på forkant.

8. Hvis vi ikke er tilfredse – hvad så?

Et IT-partnerskab med os skal være baseret på fornuft og ikke tvang. Verden er dynamisk, og det bør jeres aftale om IT-drift og support også være. Ændrer jeres situation sig, kan omfanget af aftalen løbende tilpasses. Vi tilbyder som regel aftaler med en lav bindingsperiode og kort opsigelsesvarsel, så I altid kan gøre det rigtige for jeres forretning.

9. Hvordan kan vi være sikre på, at vi får en løsning, der præcis passer til vores forretning?

Det er en af vores absolutte mærkesager, at I som kunde får den løsning, der passer til jeres forretning. Vi anvender en metode til data- og applikationsklassificering, hvor vi sammen med jer finder frem til de IT-systemer, I benytter og de typer af data, I har. Dem klassificerer vi sammen med jer i vores model og skaber på den baggrund et løsningsforslag, der tager afsæt i forretningens prioriteter, behov og krav. Klassificeringen bruger vi både til at sikre den rigtige teknologi, de rigtige processer og de rette kompetencer.

10. Skal vi forvente nedetid når vi skifter til jer?

Det er meget forskelligt og vil oftest være meget begrænset. Vi gør rigtig meget ud af planlægningen, inden vi laver skiftet, så processen forstyrrer jeres normale drift mindst muligt. Vi foretager test-flytning og koordinerer med eventuelle tredjepartsleverandører. Dermed ved vi på forhånd, hvor lang tid det endelige skifte vil tage, og om I skal forvente nedetid i forbindelse med flytningen.

Har du spørgsmål, du ønsker svar på?

Michael Due Brodersen
Vestdanmark
Morten Jensen
Østdanmark