Microsoft Power Automate

Power Automate – mere tid til værdiskabende arbejde

Power Automate er en applikation under Microsofts Power Platform, som gør det muligt at automatisere og digitalisere de processer i din virksomhed, som ellers ikke let lader sig integrere.

Har du i forvejen Office 365, Business Central eller Dynamics NAV, og har du manuelle registreringer og arbejdsgange, så kan Power Automate hjælpe med at sætte strøm til disse processer, så din tid i stedet for kan bruges på de mere spændende og værdiskabende opgaver.

Power Automate arbejder to steder – i skyen og på din computers skrivebord. Dette betyder, at ligegyldigt hvor opgaven foregår, så kan Power Automate hjælpe. Når arbejdet foregår på computeren, bruges Power Automate Desktop (PAD) som er et Robotic Process Automation (RPA) software, der efterligner de handlinger en person har med sin computer – såsom at læse og indtaste informationer eller at flytte rundt og klikke med musen.

Med over 200 mulige forbindelser til andre tjenester og datakilder (kaldet ”connectors” af Microsoft) – såsom SharePoint, Office 365, Dynamics Business Central/NAV, Google Drive, LinkedIn, MailChimp, etc. – så er Power Automate et godt værktøj til dataopsamling, konsolidering, rapportering, migrering og validering.

Eksempler på automatiseringer

Power Automate kan hjælpe med en lang række opgaver i forskellige forretningsområder:

  • Hente og opdatere valutakurser i dit ERP-system på baggrund af bankers hjemmesider (se videoeksempel til højre)
  • Validering af CVR-numre op mod EU’s hjemmesider
  • Oprettelse af varer i dit ERP-system, fx på baggrund af data i regneark, PDF-dokumenter eller kommaseparerede filer
  • Automatisk gemme vedhæftede filer, som du f.eks, har modtaget i Outlook
  • Aflevere data til offentlige myndigheder, hvor der ofte skal uploades dataudtræk fra ERP-systemer
  • Opfølgning på bekræftet modtagelsesdato på købsordrer, hvor en robot kan gennemløbe købsordrer uden bekræftet modtagelsesdato og rykke leverandører for det
  • Integration mellem systemer, der ellers er lukkede for integration.

Fordele

Der findes mange fordele ved at digitalisere dine arbejdsprocesser med Power Automate.

Robotic Process Automation RPA fordele

 

Pris

  • Digital Personlig Assistent
    • Gratis for alle med Windows 10 eller Windows 11
    • Du kan gratis udvikle og køre processer, men de kan ikke planlægges eller aktiveres. Du skal selv tænde dem.
  • Attended/overvåget
    • Koster 251,70 kr. pr. bruger/måned
    • Med den overvågede licens, aktiveres robotten, mens en person sidder foran computeren. Dette egner sig til opgaver og processer, der kræver menneskelig interaktion eller input. Den kan dog også bruges uden en person foran skærmen, da man kan planlægge, hvornår robotten skal starte. Den kan dog ikke logge på computeren, hvis den er slukket.
  • Unattended/uovervåget
    • Koster 944 kr. pr. robot/måned. Denne licens kræver samtidig en Attended/overvåget licens
    • Med den uovervågede licens kan RPA-robotten selv logge ind på en computer og afvikle processer uden menneskelig indblanding. Den kan selvfølgelig også alt det, som den overvågede kan.

Vidste du…

…at C2IT Group er i den unikke position, at vi ikke kun kan levere RPA på Microsoft Power Automate, men også på UiPath.

Tag fat i os, hvis du vil høre mere om, hvordan RPA-teknologien kan automatisere manuelle opgaver i lige netop din virksomhed – og dermed understøtte din forretning.

Vil du vide mere?

Kent Tranberg Pedersen
Johannes Tange Jørgensen