Unique Furniture

Digitaliseringsprojekt tjener sig selv ind på rekordtid

En af måderne man kan øge sin vækst og indtjening på uden samtidig at øge sin omsætning eller sin medarbejderstab er ved at gøre omkostningstunge processer og arbejdsrutiner lettere eller helt fjerne dem fra medarbejdernes bord. Den erfaring har møbelfirmaet Unique Furniture i Kolding gjort.

Unique Furniture designer, producerer og leverer møbler til en række detailkæder og møbelbutikker over hele verden. Møblerne, der ofte specialdesignes i samarbejde med kunderne, produceres af håndplukkede leverandører fra først og fremmest Kina, Vietnam og Malaysia. Virksomheden besluttede for knap tre år siden, at den fortsatte vækst i højere grad skulle understøttes af digitale løsninger, herunder blandt andet effektivisering af arbejdsprocesser og smartere kommunikation med såvel leverandører og partnere som kunder over hele jorden. “Vi havde hørt godt om C2IT og syntes, de passede fint til vores forventede, fremtidige vækstrejse, både hvad angår kompetencer og størrelse. Derfor kontaktede vi dem og bad om input til, hvor i vores processer og hvordan vi kunne gøre noget smartere. På det tidspunkt stod vi med en ældre version af Navision, vi havde hverken webshop, PIM, integreret kvalitetssystem eller digitale kommunikationssystemer med vores partnere og kunder, så der var nok at tage fat på,” siger Carsten Bundgaard, som er CFO hos Unique Furniture.

Sidenhen er der løbet meget vand i åen og blandt de nye digitale tiltag er brugen af såkaldte ”kontorrobotter”, også kaldet RPA. “Vi var nok lidt fordomsfulde og troede, at digitaliseringsprojekter koster mange penge, tager lang tid at implementere, og at resultaterne til gengæld kun kan måles på den lange bane. Disse fordomme blev hurtigt gjort til skamme”.

Slut med træls tastearbejde

På C2ITs anbefaling koncentrerede Unique Furniture sig især om at vælge afgrænsede opgaver med relativ stor volumen. Opgaverne, der ikke var for komplekse, og som derfor kunne klares med justeringer til en standardløsning, der allerede var udviklet. På den måde ville man hurtigt kunne nå positive resultater og dermed få nogle erfaringer at arbejde videre på. Alt er baseret på Microsoft Business Central og Power Platformen, hvilket vil sige allerede udviklet i en eller anden grad, så det let kan understøtte Unique Furnitures særlige behov. “Der var altså ikke behov for store startinvesteringer og lange udviklingsprocesser. Vi fik blandt andet udviklet RPA-løsninger til for eksempel ordrehåndtering, validering af data, flytning af filer og den slags opgaver, der alle sammen er opgaver med en stor volumen. Det betød, at vi hurtigt kunne se et resultat. Faktisk har vi noteret os en Roi på langt over 100 procent. Når der for eksempel tikker 80 ordrer ind på samme tid, betød det tidligere, at medarbejderne blev påført en triviel og monoton arbejdsopgave. Med en RPA-løsning er alle data nu indlæst og valideret i løbet af 5-6 minutter – og helt uden fejl,” fortæller Carsten Bundgaard.

Unique Furniture - Digitaliseringsprojekt med C2IT
C2IT har haft forskellige konsulenter og udviklere på projektet hos Unique Furniture – helt afhængnig af hvilke kompetencer der har skullet i spil. Her ses fra venstre: Johannes Tange Jørgensen, rådgiver og CCO hos C2IT, Carsten Bundgaard, CFO hos Unique Furniture, og Kent Tranberg Pedersen, løsningsarkitekt hos C2IT. 

Begynd med et klart scope og et afgrænset projekt

Hos Unique Furniture var man i begyndelsen lidt betænkelig ved at give sig i kast med endnu et digitaliseringsprojekt, fordi man havde en forventning om, at det villet tage lang tid, før man nåede i mål. “Når man opsætter et klart scope fra begyndelsen, vælger et afgrænset projekt, der ikke er for kompleks, så behøver det ikke tage lang tid, før man kan se de første resultater. Hos Unique Furniture var RPA implementeringstiden knap 14 dage. Derefter kunne vi allerede se de første resultater. Det skyldes dels, at vi havde valgt en opgave, der matchede de nævnte kriterier; ikke for kompleks, stabilt datagrundlag og med stor volumen eller høj gentagelsesfrekvens. Desuden behøvede den ikke specialdesignes fra bunden, da den skulle køre via Microsoft Power Platformen,” siger Johannes Tange Jørgensen, som CCO hos C2IT og har været rådgiver på projektet hos Unique Furniture.

“Vi har lært rigtig meget af det her projekt. For det første har vi lært, at der ligger utallige muligheder gemt i digitalisering. For det andet har vi lært, at det ikke behøver blive en meget langvarig og dyr proces at digitalisere processer i vores forretning. Og sidst men ikke mindst når vi fremadrettet har brug for at fordoble vores forretning, behøver vi ikke samtidig fordoble antallet af medarbejdere. Ved hjælp af disse digitale værktøjer bliver vi en mere interessant samarbejdspartner både over for vores kunder og leverandører samtidig med at vi er i stand til at kunne holde omkostningerne nede og være effektive,” slutter Carsten Bundgaard.

Om Unique Furniture

Unique Furniture er en internationalt orienteret møbelvirksomhed med base i Danmark og afdelinger i Kina, Vietnam, Malaysia, Indonesien, Østeuropa og USA. Unique Furniture A/S har specialiseret sig i design, produktion og distribution af møbler til en bred vifte af internationale forhandlere over hele Europa baseret på såvel egne som på kunders ideer og ønsker. Besøg Unique Furniture her >>

Vil du vide mere?

Johannes Tange Jørgensen